Tvättstuga

Tvättstuga och torkrum är belägna i källaren vid ingång 86D. Alla i bostadsrätt Brf Gustafsgården har rätt att utnyttja tvättstugan liksom deras hyresgäster och boende med andrahandskontrakt. I tvättstugan finns tillgång till tre tvättmaskiner, torktumlare och mattvätt. Intill tvättstugan finns ett torkrum och innanför det mangelrum. Mitt emot tvättstugan, i det gamla sopnedkastet, finns en obokningsbar tvättmaskin som får nyttjas i mån av tillgång.

Bokning
Bokning av tvättstugan sker genom skriva lägenhetsnummer på bokningslistan vid tvättstugan. Bokad tid anses förbrukad om tvätt inte påbörjats inom en timme. Om du hyr ut eller får hjälp av någon att tvätta skall du som medlem informera om de regler som finns. Det är ej tillåtet att utnyttja tvättstugan utanför de fastlagda tiderna, då detta stör de lägenheter som ligger ovanför tvättstugan. Vänligen respektera dina grannar.

Maskinerna
Förstår du inte hur någon av maskinerna fungerar, börja med att läsa bruksanvisningen. Om du behöver ytterligare hjälp kan du kontakta någon i styrelsen. Tvättmaskinerna är endast avsedda för normal hushållstvätt. Mattor och dylikt får inte tvättas eftersom de kan förstöra maskinerna. Använd nätpåse för bygelbehå!

Torkrummet
Efter konsultation med kommunens energirådgivare och styrelsens beräkningar är det tydligt att torkrummet drar mycket energi och är en stor kostnadspost för föreningen. Med anledning av detta uppmanar vi alla medlemmar till nya vanor tills dess att en mer energieffektiv torklösning finns på plats.

Nya vanor för användning av torkrummet

1. Torka tvätt enligt följande:

• I första hand lufttorka
  • I andra hand torktumla
  • I sista hand torka med varmluftsfläkten i torkrummet

2. Varmluftsfläkten bör endast nyttjas vid stora mängder tvätt. Dvs inte för torkning av en maskin eller enstaka artiklar.

3. Varmluftsfläkten får inte nyttjas mellan 22-07.

4. Håll koll på din tvätt och låt inte varmluftsfläkten vara igång längre än nödvändigt.

5. Slå alltid av fläkten (med strömbrytare på väggen) efter användning.

Vi hoppas vi genom detta kan bidra till att minska energiförbrukningen i rådande energikris och spara pengar i föreningen, som istället kan komma till bättre nytta för oss alla.

Efter avslutad tvätt

• Torka av maskinerna
  • Se till att inget tvättmedel finns kvar i något av facken
  • Rengör torktumlarens luddfilter samt ta bort luddet vid avloppet bakom maskinen
  • Torka ur torkrummet

Städning
Tvättstugan skall städas vid varje avslutat tvättillfälle. Lämna den i det skick du själv önskar att den ska vara när du kommer nästa gång.
Torktumlarludd och annat småskräp lägger du i respektive sopbehållare. Tomma tvättmedelspaket viks ihop och kastas med fördel direkt i kartonginsamlingeen i soprummet.